1 april - 30 juni
Rapport Marknadsenheten Destination Uppsala
Q2, 2024
Influencers, pressbearbetning och annonsering
Press & PR
4 676 000
Mediavärde Q2
258 st
Antal pressklipp Q2
4 st
Pressresor Q2
Pressresor & journalistbesök
Paul Van Bodengraven, pressresa vandring
Journalisten, författaren och fotografen Paul Van Bodengraven besökte Uppsala i april för att skriva ett övergripande reportage om staden som besöksmål till det nederländska magasinet Nordic Magazine. I samband med resan producerade han också material om vandringsleder i Uppland för One Day Walks, tryckta vandringsguider om leder i Sverige på engelska. Publicering sker under hösten 2024.
Juha Itkonen, pressresa Vikingar (Finland)
Exklusiv pressresa i samarbete med Visit Sweden. Journalisten Juha Itkonen och hans son besökte Uppsala och Stockholm 3–5maj för att skriva ett flersidigt familjereportage. Det handlar om om Sveriges legendariska vikingar och innefattar innefattar familjevänliga aktiviteter och besöksmål på temat. Reportaget publicerades i Mondo, Finlands största resemagasin i juli 2024 och livsstilsmagasinet APU januari 2025.
Mauel Cohen, pressresa vikingar
Journalisten och fotografen Manuel Cohen skriver ett 16–20 sidigt reportage om vikingar, med historisk och vetenskaplig vinkel, och fokus på livet ombord ett långskepp. Utöver Uppsala och Stockholm som han besökte 1–5 maj, var han även i Göteborg, Västerås (Anundshög) och Gotland. Reportaget kommer att publiceras i franska Historia National Geographic i slutet av augusti 2024. Eftersom magasinet har ett internationellt nätverk kommer reportaget även att publiceras i Portugal, Italien, Holland, Tyskland och USA framöver.
Internationell pressresa Vikingar
I samarbete med Visit Sweden välkomnade vi den 21-24 maj fem journalister från Europa (Sverige, Frankrike, Danmark, Storbritannien och Schweiz) till Uppsala och Stockholm för att skriva om Sveriges legendariska vikingar. De fick uppleva svensk vikingahistoria på nära håll genom att besöka de främsta historiska platserna och museerna i och runt Uppsala och Stockholm. De fick också lära sig mer om andra delar av Sveriges fascinerande historia. Publiceringarna kommer att ske löpande under sommar och höst 2024.
Influencersamarbeten
Arijana Heinrici är en populär lifestyle influencer med 117 tusen följare på Instagram, baserad i Uppsala. Hon har under sommaren skapat en serie med sina bästa Uppsalatips, son hon postat i sitt flöde, på instagram stories och som en highligt i sin profil. Tipsen innehöll allt från restauranger och caféer till shopping och kulturupplevelser.
Papperskonstären Hanna Nyman, känd som backtopoetry, har skapat de jätteblommor som prytt lobbyn på hotell Botanica unedr sommaren. Vid blomsterarrangemanget har vi uppmuntrat att besöka sommarkampanjsidan Blomstra i Uppsala. Samarbetet bestod av att Hanna tog fram papperskonsten, kommunicerade i sina sociala medier, var med i en artikel – #Myuppsala by backtopoetry – och ledde en workshop på hotellet. Workshoppen blev helt fullsatt och hade besökare från flera olika städer.
Native samarbeten
Reportage i tyska outdoormagasinet NORR, som en del av ett årslångt nativesamarbete vi ingått med tillsammans med dem. Reportaget fokuserar på Uppsala som cykeldestination och att utforska stadens utbud, både i city och på landsbygd på cykelsadeln.
NORR - Mittsommer- und Natururlaub in Schweden
Midsommarveckan besökte två reportrar och en fotograf Uppsala under 4 dagar för att skriva en artikel kring sommar i Uppsala med midsommarfirande och cykelsemester på agendan. Några av de aktörer som vi samarbetade med var Kroksta Gård, Aktivt Uteliv, Botanika, Gamla Uppsala Museum, Disagården, Axel och Gren samt att de fick en guidad tur i Uppsala av Katja Jahn, på tyska. Reportaget är planerat till deras höst/vinternummer.
Webbstatistik
155 778 (+17%)
Användare sajt vs Q2 2023
10,3 (+1,1)
Sökresultat position vs Q1
51 063 (+354%)
Förvärv till sajt från Sociala Medier Q1-Q2 vs 2023
Nya guider under kvartalet
Nya aktivitetslistningar
Sociala Medier
Organiskt samt betald content
Räckvidd
+485%
April
+39%
Maj
+405%
Mars
Kommande kampanjer
September-November
Weekend Viking
Digital kampanj riktad mot internationella marknader där man kan tävla om att få uppleva en Weekend som en viking i Uppsala. Tanken är att förlägga det samtidigt som vendeldagarna eller de historiska dagarna i Ulva 2025. Kampanjen tänker vi dock ska rulla ut hösten 2024.
Tanken är att samarbeta med de olika aktörerna kopplat till vikingar – Gamla Uppsala museum, nått av sällskapen, vikingabåten vid Valls gärde, en matkreatör osv – som en del av aktiviteterna som de ska få uppleva under helgen