1 april - 30 juni

Rapport Marknadsenheten Destination Uppsala
Q2, 2024

Influencers, pressbearbetning och annonsering

Press & PR

4 676 000

Mediavärde Q2

258 st

Antal pressklipp Q2

4 st

Pressresor Q2

Influencersamarbeten

Detta kvartal har vi samarbetat med två influencers – en i samband med sommarkampanjen och en Uppsalaprofil.

Arijana Heinrici är en populär lifestyle influencer med 117 tusen följare på Instagram, baserad i Uppsala. Hon har under sommaren skapat en serie med sina bästa Uppsalatips, son hon postat i sitt flöde, på instagram stories och som en highligt i sin profil. Tipsen innehöll allt från restauranger och caféer till shopping och kulturupplevelser.

Papperskonstären Hanna Nyman, känd som backtopoetry, har skapat de jätteblommor som prytt lobbyn på hotell Botanica unedr sommaren. Vid blomsterarrangemanget har vi uppmuntrat att besöka sommarkampanjsidan Blomstra i Uppsala. Samarbetet bestod av att Hanna tog fram papperskonsten, kommunicerade i sina sociala medier, var med i en artikel – #Myuppsala by backtopoetry – och ledde en workshop på hotellet. Workshoppen blev helt fullsatt och hade besökare från flera olika städer.

Webbstatistik

155 778 (+17%)

Användare sajt vs Q2 2023

10,3 (+1,1)

Sökresultat position vs Q1

51 063 (+354%)

Förvärv till sajt från Sociala Medier Q1-Q2 vs 2023

Sociala Medier

Organiskt samt betald content

Räckvidd

+485%

April

+39%

Maj

+405%

Mars

Kommande kampanjer

September-November

Weekend Viking

Digital kampanj riktad mot internationella marknader där man kan tävla om att få uppleva en Weekend som en viking i Uppsala. Tanken är att förlägga det samtidigt som vendeldagarna eller de historiska dagarna i Ulva 2025. Kampanjen tänker vi dock ska rulla ut hösten 2024.

Tanken är att samarbeta med de olika aktörerna kopplat till vikingar  – Gamla Uppsala museum, nått av sällskapen, vikingabåten vid Valls gärde, en matkreatör osv – som en del av aktiviteterna som de ska få uppleva under helgen