Skip to main content

För dig inom besöksnäring

Mätningar, analyser och trender

Få djupgående insikter om turismen i Uppsala genom våra mätningar, enkäter och trendanalyser. Utforska vår samling av rapporter som kartlägger besökares beteenden och preferenser och lär känna målgrupperna som är intresserade av Uppsala och Sverige som resmål.

Besöksundersökning i Uppsala

Research One har på uppdrag av Destination Uppsala genomfört fältintervjuer med besökare på olika platser runt om i Uppsala. Undersökningen genomförs vartannat år under sommarmånaderna och syftar till att få högre kännedom om besökare till Uppsala.

Undersökningen ger oss fördjupad information om exempelvis anledning till besöket, hur man tagit sig hit, vad man upplever när man är här och hur man bor, samt utgiftsmönster. Den senaste undersökningen genomfördes 2024.

Turistinfo-06239

Den globala resenären

Visit Swedens målgruppsanalyser

Visit Sweden genomför kontinuerligt omfattande intervjuundersökningar med resenärer från marknaderna; Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA, Norge, Danmark, Finland och sedan 2021 även Sverige. I deras kunskapsbank finns mycket att lära kring likheterna och skillnaderna inom målgruppen ”Den Globala Resenären” som den kallas, beroende på vilka utlandsmarknader som är aktuella.

Människor som äter middag utomhus under ett parasoll

Uppsala Convention Bureau

Statistik kring möten och evenemang

Årligen arrangeras ungefär 200 möten och cirka 70 idrottsevenemang i Uppsala. Vi sammanställer årligen statistik över dessa arrangemang, som bidrar till Uppsalas utveckling och tillväxt.

resa klimatsmart

Vad spenderar besökare sina pengar på?

24 timmar i Uppsala

597 SEK

Café och restaurang

142 SEK

Shopping

55 SEK

Aktiviteter

395 SEK

Boende & logi

Resa i Sverige

Svenska resenärers vanor

Vi är medlemmar i nätverket Swedish Network of Destination Management Organisations (SNDMO), som varje år publicerar den viktiga undersökningen Resa i Sverige. Den mäter varumärkeskännedom och attityder som besökarnöjdhet kopplat till besök till nätverkets medlemsdestinationer samt dem man planerar att besöka. Tryggt och klimatsmart allt viktigare när svenskar väljer resmål i Sverige, det visar den färska undersökningen ”Resa i Sverige 2022”. Den årliga undersökningen analyserar svenska resenärers vanor och preferenser kring resande i Sverige. Undersökningen fokuserar även på specifika attityder och nöjdhetsnivåer kopplade till särskilda städer/platser.

Man som cyklar på grusväg