För dig inom besöksnäring
Mätningar, analyser och trender
Besöksundersökning i Uppsala
Research One har på uppdrag av Destination Uppsala genomfört fältintervjuer med besökare på olika platser runt om i Uppsala. Undersökningen genomförs vartannat år under sommarmånaderna och syftar till att få högre kännedom om besökare till Uppsala.
Undersökningen ger oss fördjupad information om exempelvis anledning till besöket, hur man tagit sig hit, vad man upplever när man är här och hur man bor, samt utgiftsmönster. Den senaste undersökningen genomfördes 2024.
 
            Den globala resenären
Visit Swedens målgruppsanalyser
Visit Sweden genomför kontinuerligt omfattande intervjuundersökningar med resenärer från marknaderna; Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA, Norge, Danmark, Finland och sedan 2021 även Sverige. I deras kunskapsbank finns mycket att lära kring likheterna och skillnaderna inom målgruppen ”Den Globala Resenären” som den kallas, beroende på vilka utlandsmarknader som är aktuella.
 
            Uppsala Convention Bureau
Statistik kring möten och evenemang
Årligen arrangeras ungefär 200 möten och cirka 70 idrottsevenemang i Uppsala. Vi sammanställer årligen statistik över dessa arrangemang, som bidrar till Uppsalas utveckling och tillväxt.
 
            Vad spenderar besökare sina pengar på?
24 timmar i Uppsala
597 SEK
Café och restaurang
142 SEK
Shopping
55 SEK
Aktiviteter
395 SEK
Boende & logi
Resa i Sverige
Svenska resenärers vanor
Vi är medlemmar i nätverket Swedish Network of Destination Management Organisations (SNDMO), som varje år publicerar den viktiga undersökningen Resa i Sverige. Den mäter varumärkeskännedom och attityder som besökarnöjdhet kopplat till besök till nätverkets medlemsdestinationer samt dem man planerar att besöka. Tryggt och klimatsmart allt viktigare när svenskar väljer resmål i Sverige, det visar den färska undersökningen ”Resa i Sverige 2022”. Den årliga undersökningen analyserar svenska resenärers vanor och preferenser kring resande i Sverige. Undersökningen fokuserar även på specifika attityder och nöjdhetsnivåer kopplade till särskilda städer/platser.
 
            

