Mätningar, analyser och trender
Lär känna Uppsalas besökare
Få djupgående insikter om turismen i Uppsala genom våra mätningar, enkäter och trendanalyser. Utforska vår samling av rapporter som kartlägger besökares beteenden och preferenser och lär känna målgrupperna som är intresserade av Uppsala och Sverige som resmål.
Juni-augusti 2024
Besöksundersökning Uppsala sommaren 2024
Research One har på uppdrag av Destination Uppsala genomfört fältintervjuer med besökare på olika platser runt om i Uppsala. Undersökningen genomförs årligen under sommarmånaderna och syftar till att få högre kännedom om besökare till Uppsala.
Undersökningen ger oss fördjupad information om exempelvis anledning till besöket, hur man tagit sig hit, vad man upplever när man är här och hur man bor, samt utgiftsmönster.
Den Globala Resenären
Visit Swedens Målgruppsanalyser
Visit Sweden genomför kontinuerligt omfattande intervjuundersökningar med resenärer från marknaderna; Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA, Norge, Danmark, Finland och sedan 2021 även Sverige. I deras kunskapsbank finns mycket att lära kring likheterna och skillnaderna inom målgruppen ”Den Globala Resenären” som den kallas, beroende på vilka utlandsmarknader som är aktuella.
Vad spenderar besökare sina pengar på?
24 timmar i Uppsala
597 SEK
Café och restaurang
142 SEK
Shopping
55 SEK
Aktiviteter
395 SEK
Boende & logi
Varumärkesanalys av staden Uppsala utförd på kvinnor & män i åldrarna 18-70 i maj 2018, baserad på drygt 400 svar. Baserad på en omfattande undersökning beställd av 29 destinationer i Sverige med ca. 4000-5000 svarande per fråga.
På uppdrag av Destination Uppsala har Provos Research genomfört ca 600 webbintervjuer med boende i Uppsala. Syftet är att undersöka Uppsalabornas besök av släkt och vänner. Marknadsundersökningen är en del av Uppsalaenkäten.
600 webbintervjuer med personer i åldrarna 17-80 år boende i Uppsala kommun och som genomfördes våren 2018 genom webbintervjuer. Marknadsundersökningen är en del av Uppsalaenkäten.