Uppsala destination

Om Destination Uppsala

Utbildningar för dig inom besöksnäringen

Diplomerad Uppsalaguide

Vill du lära dig mer om Uppsala, få möjlighet att förmedla stadens historia och visa Uppsala från sin bästa sida? Ta chansen att bli diplomerad Uppsalaguide! I oktober startar utbildningen till Uppsalaguide som arrangeras av Folkuniversitetet och Destination Uppsala.

Uppsala har ett gediget utbud av sevärdheter och besöksmål och stadens historia är lång. Intresset för Uppsala är stort, både bland svenska och utländska turister. Möjligheten till guideuppdrag efter utbildningen är därför mycket god, framför allt för guider som talar fler språk än svenska. Läs mer hos Folkuniversitetet. 

Kurbits Export – Hållbar utveckling

En unik chans att tillsammans skapa nya affärsmöjligheter under höstens workshopserie.

Vi vill att fler ska uppleva vårt fantastiska land och Uppsala! Vi är övertygade om att vi tillsammans med dig kan erbjuda och locka internationella besökare hit – stad som landsbygd. Visit Sweden har det officiella uppdraget att marknadsföra Sverige som resmål i världen. I sin nyligen uppdaterade strategi har de valt att prioritera målgruppssegmentet ”den nyfikna upptäckaren”. De har också ringat in vad Sverige erbjuder besökarna och beskriver det i ett varumärkeslöfte; Welcome to something else. Löftet präglar budskapen om Sverige i Visit Swedens marknadsföring varje dag. För att möjliggöra detta lyfter de fram fem Passion Points som skall locka målgruppssegmentet att besöka Sverige: Människor och livsstil, Mat &dryck, Design & arkitektur, Natur, Film, litteratur och musik. I vår region finns flera företag med mycket goda möjligheter att framgångsrikt erbjuda målgruppen upplevelser inom dessa områden, speciellt om de kan göras ”Uppsala-unika” genom att prägla dem med exempelvis vårt spännande kulturarv och ett innovativt innehåll.

Vi inbjuder nu in dig som har möjlighet och vill skapa erbjudanden med denna inriktning till höstens workshopserie; Kurbits Export – Hållbar utveckling. Ett program för att utveckla hållbara upplevelseprodukter för internationell marknad. Det är ett program som vänder sig till företagare som vill ta steget ut, eller nästa steg, på en internationell marknad. Under programmet kommer du att ta fram minst en ny en internationellt säljbar produkt/upplevelse och nätverket ger dig möjligheten att hitta nya samarbetspartners. Eftersom vi vet att besökarna blir mer och mer medvetna efterfrågas speciellt produkter från företag som arbetar hållbart. Programmet tar avstamp i hållbarhet och internationalisering.

Du som deltagare kommer att vägledas i processen att producera, sälja och leverera hållbara upplevelser, primärt via återförsäljare/researrangörer. Programmet ger också kunskap om vad som krävs för att sälja direkt till konsument. Se bilagan ”Programblad” för mer information.

Programinnehåll och datum (heldagar):

Träff 1 den 4/10                 Omvärld, målgrupp och marknad

Träff 2 den 18/10               Produkter och tillgänglighet

Träff 3 den 1/11                 Travel trade – indirekt försäljning och prissättning

Träff 4 den 15/11               Marknadsföring och försäljning i direkta kanaler

Träff 5 den 29/11               Kulturer, värdskap och strategiska val

Träff 6 den 17/1                 Presentation av ditt erbjudande -få värdefull feedback

Utöver träffarna ingår två coachningstillfällen per deltagande företag. Träffarna sker fysiskt på plats. Vi följer givetvis gällande restriktioner för att förhindra smittspridning av covid-19. Workshopserien genomförs på en anläggning som har implementerat åtgärder för att följa myndigheternas riktlinjer. Tillkommer restriktioner som gör att vi inte kan träffas fysiskt, genomförs workshopserien online.

Välkommen med din intresseanmälan senast den 15 september. Det finns ett begränsat antal platser och urvalet av deltagare görs i syfte att skapa förutsättningar för att få fram ett relevant och varierat utbud av säljbara produkter som attraherar målgruppen. En förutsättning för medverkan är att de upplevelser som tas fram ska erbjudas besökare som kommer till Uppsala och Uppland. Det är kostnadsfritt att delta i workshopserien.

Hoppas du tycker det låter intressant! Hör av dig om du har frågor!

Med vänliga hälsningar från Brita 

Digitala lektioner

Ta del av våra digitala lektionsutskick LearningUppsala. Det är till för dig som är verksam inom Uppsalas besöksnäring eller på andra sätt möter besökare till vår stad. Via e-post 1-2 ggr/månad skickar vi ut aktuell information om besöksmål, evenemang och nyheter i Uppsala som kan vara bra för dig att ha koll på och dela med dig av i mötet med besökare. Registrera dig för utskicken här.

Visit Swedens kunskapsbank

Visit Sweden vill dela med sig av sin koll på omvärlden och på Sveriges bästa resenärer, målgruppen Den globala resenären. Ta del av deras kunskapsbank, det är ett galleri av erfarenheter och fakta som alla i besöksnäringen kan ta del av. Här finns filmer, publikationer och presentationer som kan ge dig värdefulla perspektiv från alla delar av deras globala organisation. Syftet är att inspirera dig och ge dig nya insikter och idéer till spetsig marknadsföring, och hur du kan utveckla din produkt mot både svenska och internationella besökare. Vill du dessutom ta del av det allra senaste kunskaperna, trenderna och omvärldsspaningarna så kan du också prenumerera på deras nyhetsbrev.

Hållbar internationell paketering

Lär dig hur du kan få affärsnyttan, samhällsnyttan och miljönyttan att samverka i paketeringen för att locka de internationella kunder som faktisk är villiga att betala för resan, boendet, maten och upplevelserna. Läs mer hos Visit Sweden.

Digital marknadsföring

Här har vi samlat några enkla guider och tips till hur du kan arbeta med de viktigaste digitala kanalerna för att nå och locka besökare. Du hittar även verktyg för hur du kan skapa eget innehåll på ett enkelt sätt.