Uppsala destination

Om Destination Uppsala

Marknadsföring av Uppsala

Vi arbetar för att stärka Uppsalas attraktionskraft och öka kännedomen om våra besöksmål och evenemang. Det gör vi bland annat genom marknadsföring och närvaro i kanaler där våra målgrupper finns. Kontakta oss gärna via natalia.michell@uppsala.se så berättar vi mer om hur du och din verksamhet kan vara med.

Uppsalas sommarkampanj 2021

Destination Uppsala bearbetar olika målgrupper av besökare till Uppsala i linje med rådande restriktioner från myndigheter. Tillsammans kan vi få mer kraft att synliggöra Uppsala och visa att vi har mycket fantastiskt att uppleva. Vi har sammanställt ett antal kit med bilder, rörligt material och texter som är enkla för dig att använda i dina kanaler och tillsammans med din produkt, för att attrahera besökare till Uppsala. Att använda texter och bilder är kostnadsfritt, se villkoren på vår bildbank.

Du kan också hämta tips och inspiration från våra olika tematiserade guider, du hittar dem här.

Mediabank

I vår bildbank kan du ladda ned bilder och filmmaterial som du som aktör/företagare kan använda för att marknadsföra Uppsala. Materialet får användas kostnadsfritt om det sker i enlighet med användarvillkoren. Destination Uppsalas bildbank.

Platsvarumärket har också en mediabank,  www.meruppsala.se, som riktar sig till dig som är verksam i Uppsala och vill marknadsföra platsen Uppsala. Här hittar du texter, bilder och presentationsmaterial som ger en enhetlig bild av Uppsala.

I samarbete med Visit Sweden

Nationell kampanj – Svemester

UpplevelseguidenIhop med De ofrivilliga turisternas guide till Sverige har Visit Sweden lanserat Upplevelseguiden, en digital semestergenerator med över 600 restips för svenska besökare som vill resa i Sverige. Den har tagits fram i samverkan med regionala turistorganisationer, destinationer och besöksnäringsföretag. Vi har tillsammans med Visit Roslagen valt ut 25 upplevelser i vår region inom områdena bo, äta och göra.

Vi kommer under en tid framåt att kunna fylla på Upplevelseguiden med upplevelser från Uppsala med omnejd. Kravet är att verksamheterna kan uppfylla kriterierna och önskemålen i briefen, läs dem här. Visit Sweden gör en ny import veckovis.

Vill du vara med? Vänligen kontakta natalia.michell@uppsala.se för möjlighet att medverka.

De ofrivilliga turisternas guide till Sverige. Lagom till svenskarnas semesterplanering lanserar Visit Sweden med De ofrivilliga turisternas guide till Sverige, en marknadsföringssatsning som ska locka svenskar att upptäcka Sverige. En cirkusartist från Franska Guyana, en ukrainsk dansare och ett brittiskt par – det är några av de personer som blev strandsatta i Sverige under pandemin och som i den här kampanjen delar med sig av sina upplevelser på ett femtiotal platser i Sverige. Här kan du ta del av en blädderbar guide.

Uppsala är inte med i guiden, men vi efterlyser ambassadörer med liknande berättelser. Känner du någon som varit strandsatt i Uppsala och/eller vår region med spännande berättelser och tips att dela med sig av? Hör av dig till natalia.michell@uppsala.se så tar vi det vidare.

Vill du veta mer om kampanjen ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige”, och hur du inom svensk besöksnäring kan dra nytta av Visit Swedens kampanj inom Svemesteruppdraget? Läs mer här.

Internationella kampanjer

Från och med mitten på maj 2021 deltar Uppsala tillsammans med elva andra svenska destinationer i en kampanj via Visit Sweden på den globala rese- och omdömesplattformen Tripadvisor. Kampanjen pågår i ca tre månader och når ut till resenärer i en dröm- och inspirationsfas. Vi vill få resenärer att fördjupa sitt intresse kring Sverige och Uppsala, se vad vi har att erbjuda och väcka lusten att boka ett besök hit, när tillfälle och möjlighet till resa kommer. Kampanjen har fokus på tre temaområden; natur, design och måltid och lanseras på Tripadvisor på närmarknaderna Norge, Danmark samt Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

Som företagare i besöksnäringen kan du dra nytta kampanjen och öka din synlighet genom att registrera ditt företag på Tripadvisor och bli bokningsbar. Här kan du lyssna på TripAdvisor som besökte Visit Sweden i Stockholm för att berätta om hur företag kan öka sin synlighet på deras plattform och vikten av att bli bokningsbar.