Uppsala destination

Om Destination Uppsala

Marknadsföring av Uppsala

Vi arbetar för att stärka Uppsalas attraktionskraft och öka kännedomen om våra besöksmål och evenemang. Det gör vi bland annat genom marknadsföring och närvaro i kanaler där våra målgrupper finns, nationellt och internationellt. Tillsammans med besöksnäringens olika aktörer kan vi locka fler besökare till Uppsala.

Välj Uppsala-kampanjen

Destination Uppsala bearbetar olika målgrupper av besökare till Uppsala. De senaste åren har svenskar på hemmaplan varit en viktig målgrupp för besöksnäringen.

Destinationsbolaget arbetar med vårt kampanj-koncept ”Välj Uppsala”, för svenska besökare som letar efter nya upplevelser; för semestern, en dag med barnen eller bara en spännande utflykt. För yngre och äldre, lite fler eller bara några få. För den som uppskattar utsikt eller hellre vill komma till insikt. För den som gillar kultur eller bara vill ha kul. För den som vill se det nya eller titta på det riktigt gamla. För den som helst är ute eller hellre vill prova det som just nu är inne. Man väljer själv.

Fokus 2022

Under årets sommarkampanjer har vi på Destination Uppsala valt ut tre temaområden för sommarens kampanjmaterial, där vi ser att Uppsala som besöksmål kan/bör ta en stark position för den potentiella resenären; vikingaupplevelser, storslagna trädgårdar och kulturstad.

Material som också du kan använda

Tillsammans kan vi få mer kraft att synliggöra Uppsala och visa att vi har mycket fantastiskt att uppleva. Vi har sammanställt ett antal kit med bilder, rörligt material och texter som är enkla för dig att använda i dina kanaler och tillsammans med din produkt, för att attrahera besökare till Uppsala. Dessa uppdateras löpande med nya material.

På vår webbplats hittar du ett stort utbud av texter och inspiration om Uppsala på både svenska och engelska som du fritt kan plocka ifrån. Bland våra olika guider hittar du ett litet urval men vi rekommenderar dig att själv vara nyfiken och utforska mer av webben på egen hand.

Att använda texter och bilder är kostnadsfritt, se villkoren i vår mediabank.

I samarbete med Visit Sweden

Nationell kampanj – Svemester

Utöver våra egna satsningar mot den svenska målgruppen deltar vi i Visit Swedens uppdrag att marknadsföra Sverige för svenskarna, bland annat genom Upplevelseguiden – ett digitalt verktyg med resmål, äventyr och tips om Sverige som semesterland.

Upplevelseguiden är en digital semestergenerator med över 600 restips för svenska besökare som vill resa i Sverige. Den har tagits fram i samverkan med regionala turistorganisationer, destinationer och besöksnäringsföretag. Vi har tillsammans med Visit Roslagen valt ut 25 upplevelser i vår region inom områdena bo, äta och göra.

Under 2022 har Visit Sweden vidareutvecklat guiden som lanserades förra året och bett destinationer att fylla på med tips och öka synligheten för upplevelser från Uppsala med omnejd. Kravet är att verksamheterna kan uppfylla kriterierna och önskemålen i briefen, läs dem här.

Vill du vara med? Vänligen kontakta niklas.wahlqvist@uppsala.se för möjlighet att medverka.

Internationella kampanjer

Under juni-august 2022 deltar Uppsala tillsammans med ett antal andra svenska destinationer i en kampanj via Visit Sweden på den globala rese- och omdömesplattformen Tripadvisor. Kampanjen pågår i ca tre månader, med målet att nå ut till resenärer i en dröm- och inspirationsfas för att få dem att fördjupa sitt intresse kring Sverige och Uppsala, se vad vi har att erbjuda och väcka lusten att boka ett besök hit, när tillfälle och möjlighet till resa kommer. Kampanjen har fokus på tre temaområden; natur, design och måltid och lanseras på Tripadvisor på närmarknaderna Norge, Danmark samt Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

Under 2022 har Destination Uppsala valt att utöka sitt deltagande i kampanjen, med en egen branded guide som fokuserar på sommarstaden Uppsala, med en dedikerad satsning mot grannmarknaden Finland. Kampanjen är aktiv under juni-augusti 2022.

Här kan du lyssna på TripAdvisor som besökte Visit Sweden i Stockholm för att berätta om hur företag kan öka sin synlighet på deras plattform och vikten av att bli bokningsbar.

Mediabank

I vår mediabank kan du ladda ned bilder och filmmaterial som du som aktör/företagare kan använda för att marknadsföra Uppsala. Materialet får användas kostnadsfritt om det sker i enlighet med användarvillkoren. Destination Uppsalas mediabank.

Platsvarumärket Uppsala har också en mediabank, som riktar sig till dig som är verksam i Uppsala och vill marknadsföra platsen Uppsala. Där hittar du texter, bilder och presentationsmaterial som ger en enhetlig bild av Uppsala.