Uppsala destination

Om Destination Uppsala

Marknadsföring av Uppsala

Vi arbetar för att stärka Uppsalas attraktionskraft och öka kännedomen om våra besöksmål och evenemang. Det gör vi bland annat genom marknadsföring och närvaro i kanaler där våra målgrupper finns. Kontakta oss gärna via natalia.michell@uppsala.se så berättar vi mer om hur du och din verksamhet kan vara med.

Välj Uppsala-kampanjen

Destination Uppsala bearbetar olika målgrupper av besökare till Uppsala i linje med rådande restriktioner från myndigheter.

Under sommaren lanserade kampanj-konceptet ”Välj Uppsala”, för besökare som letar efter nya upplevelser; för semestern, en dag med barnen eller bara en spännande utflykt. För yngre och äldre, lite fler eller bara några få. För den som uppskattar utsikt eller hellre vill komma till insikt. För den som gillar kultur eller bara vill ha kul. För den som vill se det nya eller titta på det riktigt gamla. För den som helst är ute eller hellre vill prova det som just nu är inne. Man väljer själv.

Material som också du kan använda

Tillsammans kan vi få mer kraft att synliggöra Uppsala och visa att vi har mycket fantastiskt att uppleva. Vi har sammanställt ett antal kit med bilder, rörligt material och texter som är enkla för dig att använda i dina kanaler och tillsammans med din produkt, för att attrahera besökare till Uppsala. Dessa uppdateras löpande med nya material.

Att använda texter och bilder är kostnadsfritt, se villkoren på vår bildbank. Du kan också hämta texter, tips och inspiration från våra olika tematiserade guider, du hittar dem här.

I samarbete med Visit Sweden

Nationell kampanj – Svemester

UpplevelseguidenIhop med De ofrivilliga turisternas guide till Sverige har Visit Sweden lanserat Upplevelseguiden, en digital semestergenerator med över 600 restips för svenska besökare som vill resa i Sverige. Den har tagits fram i samverkan med regionala turistorganisationer, destinationer och besöksnäringsföretag. Vi har tillsammans med Visit Roslagen valt ut 25 upplevelser i vår region inom områdena bo, äta och göra.

Vi kommer under en tid framåt att kunna fylla på Upplevelseguiden med upplevelser från Uppsala med omnejd. Kravet är att verksamheterna kan uppfylla kriterierna och önskemålen i briefen, läs dem här. Visit Sweden gör en ny import veckovis.

Vill du vara med? Vänligen kontakta natalia.michell@uppsala.se för möjlighet att medverka.

Upplevelseguiden är en del av De ofrivilliga turisternas guide till Sverige, Visit Swedens marknadsföringssatsning för att locka svenskar att upptäcka Sverige. Personer som blivit strandsatta i Sverige under pandemin delar med sig av sina upplevelser på ett femtiotal platser i Sverige. Här kan du ta del av en blädderbar guide. Vill du veta mer om kampanjen ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige”, och hur du inom svensk besöksnäring kan dra nytta av Visit Swedens kampanj inom Svemesteruppdraget? Läs mer här.

Internationella kampanjer

Från och med mitten på maj 2021 deltar Uppsala tillsammans med elva andra svenska destinationer i en kampanj via Visit Sweden på den globala rese- och omdömesplattformen Tripadvisor. Kampanjen pågår i ca tre månader och når ut till resenärer i en dröm- och inspirationsfas. Vi vill få resenärer att fördjupa sitt intresse kring Sverige och Uppsala, se vad vi har att erbjuda och väcka lusten att boka ett besök hit, när tillfälle och möjlighet till resa kommer. Kampanjen har fokus på tre temaområden; natur, design och måltid och lanseras på Tripadvisor på närmarknaderna Norge, Danmark samt Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

Som företagare i besöksnäringen kan du dra nytta kampanjen och öka din synlighet genom att registrera ditt företag på Tripadvisor och bli bokningsbar. Här kan du lyssna på TripAdvisor som besökte Visit Sweden i Stockholm för att berätta om hur företag kan öka sin synlighet på deras plattform och vikten av att bli bokningsbar.

Mediabank

I vår bildbank kan du ladda ned bilder och filmmaterial som du som aktör/företagare kan använda för att marknadsföra Uppsala. Materialet får användas kostnadsfritt om det sker i enlighet med användarvillkoren. Destination Uppsalas bildbank.

Platsvarumärket har också en mediabank,  www.meruppsala.se, som riktar sig till dig som är verksam i Uppsala och vill marknadsföra platsen Uppsala. Här hittar du texter, bilder och presentationsmaterial som ger en enhetlig bild av Uppsala.