Uppsala destination

Om Destination Uppsala

Marknadsföring av Uppsala

Vi arbetar för att stärka Uppsalas attraktionskraft och öka kännedomen om våra besöksmål och evenemang. Det gör vi bland annat genom marknadsföring och närvaro i kanaler där våra målgrupper finns. Kontakta oss gärna via natalia.michell@uppsala.se så berättar vi mer om hur du och din verksamhet kan vara med.

Uppsalas vårkampanjer 2021

Destination Uppsala bearbetar olika målgrupper av besökare till Uppsala i linje med rådande restriktioner från myndigheter. Tillsammans kan vi få mer kraft att synliggöra Uppsala och visa att vi har mycket fantastiskt att uppleva. Vi har sammanställt ett antal kit med texter och bilder som är enkla för dig att använda i dina kanaler och tillsammans med din produkt, för att attrahera besökare till Uppsala. Att använda texter och bilder är kostnadsfritt, se villkoren på vår bildbank. Du kan också hämta tips och inspiration från våra olika tematiserade guider, du hittar dem här.

Tema Barnens stad: Ladda ned material här

Tema Pelle Svanslös: Ladda ned material här

Tema Vandring & friluftsliv: Ladda ned material här

Tema Hela Sveriges Historia: Ladda ned material här

Bli bokningsbar för svenska bussresearrangörer

Välkommen att kostnadsfritt presentera din bokningsbara upplevelse/fika/mat/logi/shopping på ett produktblad i vår nya katalog för svenska bussresearrangörer. Katalogen som är en del i projektet ”100 nya svenska bussar”, se nedan, kommer att innehålla upplevelser från hela länet som är anpassade för bussgrupper. Katalogen som är giltig 2021-22, distribuerar vi i maj till bussresearrangörer i Sverige, genom mail och följer sedan upp med telefonbearbetning mm. Vill du vara med?

Tidsplan

Leverans av text och bilder, senast                                             16 april

Korrektur till dig                                                                             23 april

Korrekturgodkännande av dig, senast                                        27 april

För att kunna medverka med ett produktblad i katalogen är det nödvändigt att du kan leverera och korrekturläsa enligt ovan. Fyll i det digitala produktbladsformuläret Mer information och formulär senast den 16 april. Tveka inte att kontakta mig om du har frågor!

Med vänliga hälsningar från Brita Zetterberg Blom,

Destination Uppsala, 018 – 727 48 10

Projektet ”100 nya svenska bussar”

Besöksnäringen i länet har det tufft under pandemin, så även Sveriges bussresearrangörer. Vi som arbetar med destinations- och näringslivsfrågor i länets kommuner vill skapa förutsättningar för att länets gruppresebesöksmål ska vara väl förberedda ”när det vänder”!

Vi har därför inlett ett treårigt samarbete, ”100 nya svenska bussar”, för att gemensamt underlätta och göra det mer attraktivt för bussresearrangörer att planera, marknadsföra, boka och arrangera resor till Uppsala län.

I samarbete med Visit Sweden

Från och med mitten på maj 2021 deltar Uppsala tillsammans med elva andra svenska destinationer i en kampanj via Visit Sweden på den globala rese- och omdömesplattformen Tripadvisor. Kampanjen pågår i ca tre månader och når ut till resenärer i en dröm- och inspirationsfas. Vi vill få resenärer att fördjupa sitt intresse kring Sverige och Uppsala, se vad vi har att erbjuda och väcka lusten att boka ett besök hit, när tillfälle och möjlighet till resa kommer. Kampanjen har fokus på tre temaområden; natur, design och måltid och lanseras på Tripadvisor på närmarknaderna Norge, Danmark samt Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

Som företagare i besöksnäringen kan du dra nytta kampanjen och öka din synlighet genom att registrera ditt företag på Tripadvisor och bli bokningsbar. Här kan du lyssna på TripAdvisor som besökte Visit Sweden i Stockholm för att berätta om hur företag kan öka sin synlighet på deras plattform och vikten av att bli bokningsbar.

Ladda ner bilder från bildbanken

I vår bildbank kan du ladda ned bilder och filmmaterial som du som aktör/företagare kan använda för att marknadsföra Uppsala. Materialet får användas kostnadsfritt om det sker i enlighet med användarvillkoren. Destination Uppsalas bildbank.

Platsvarumärket har också en mediabank,  www.meruppsala.se, som riktar sig till dig som är verksam i Uppsala och vill marknadsföra platsen Uppsala. Här hittar du texter, bilder och presentationsmaterial som ger en enhetlig bild av Uppsala.

Destinationsstrategi

Här kan du läsa gällande strategi för besöksnäringen.