Uppsala destination

Om Destination Uppsala

Marknadsföring av Uppsala

Vi arbetar för att stärka Uppsalas attraktionskraft och öka kännedomen om våra besöksmål och evenemang. Det gör vi bland annat genom marknadsföring och närvaro i kanaler där våra målgrupper finns, nationellt och internationellt. Tillsammans med besöksnäringens olika aktörer kan vi locka fler besökare till Uppsala.

Jul i Uppsala

Nu förvandlar vi Uppsala till Julsala med väldoftande julmagi, gnistrande vinterglädje och värmande julupplevelser.

Inför och under julen har vi skapat en gemensam paketering och marknadsföring av julstaden Uppsala, för att driva besökare och uppsalabor till city. Målet är att få fler svenska besökare att komma till Uppsala för sin julweekend och uppsalabor att hemestra hemma och gärna bjuda hit vänner och bekanta.

Uppsala har ett brett utbud för besökare som vill kombinera nytta med nöje inför jul. Kombinera julklappsshopping med minnesvärda upplevelser i form av bra restauranger och hotell, trevliga caféer, teaterföreställningar och julkonserter.

Vi har samlat en del av det utbud som finns att ta del av men även tagit fram aktiveringar i stadsrummet med koppling till julen som kan bli en del av helhetsupplevelsen eller en besöksanledning i sig. Under adventshelgerna och genom hela december finns många aktiviteter att ta del av. Lyssna på julkörer, strosa bland stånden på en julmarknad eller få hjälp med julklappsrimmen.

Julklänningar

I ett av skyltfönstren i Forumkvarteret kommer det att blomma i advent. Här visar vi upp unika blomsterklänningar skapade helt från florans värld, med torkade blomster och färgglada snittblommor inspirerade av julens alla blommor och olika färger. En ny klänning presenteras varje adventshelg.

Kampanjmaterial

Vi har samlat mycket av det som händer inför julen på vår kampanjsida www.destinationuppsala.se/jul, länk gärna in till den ifrån era kanaler.

Ladda ned kampanjmaterial, bilder och rörliga klipp färdigt för er att använda tillsammans med din produkt eller varumärke för att marknadsföra Uppsala.
Ladda ner material om Julstaden Uppsala

Att använda texter och bilder är kostnadsfritt, se villkoren i vår mediabank.

Välj Uppsala-kampanjen

Destination Uppsala bearbetar olika målgrupper av besökare till Uppsala. De senaste åren har svenskar på hemmaplan varit en viktig målgrupp för besöksnäringen.

Under konceptet ”Välj Uppsala” bygger vi kampanjer för svenska besökare som letar efter nya upplevelser; för semestern, en dag med barnen eller bara en spännande utflykt. För yngre och äldre, lite fler eller bara några få. För den som uppskattar utsikt eller hellre vill komma till insikt. För den som gillar kultur eller bara vill ha kul. För den som vill se det nya eller titta på det riktigt gamla. För den som helst är ute eller hellre vill prova det som just nu är inne. Man väljer själv.

Fokus 2022

Under årets sommarkampanjer låg fokus främst på tre temaområden; vikingaupplevelser, trädgårdar och kultur.

Material som också du kan använda

Tillsammans kan vi få mer kraft att synliggöra Uppsala och visa att vi har mycket fantastiskt att uppleva. Vi har sammanställt ett antal kit med bilder, rörligt material och texter som är enkla för dig att använda i dina kanaler och tillsammans med din produkt, för att attrahera besökare till Uppsala. Dessa uppdateras löpande med nya material.

På vår webbplats hittar du ett stort utbud av texter och inspiration om Uppsala på både svenska och engelska som du fritt kan plocka ifrån. Bland våra olika guider hittar du ett litet urval men vi rekommenderar dig att själv vara nyfiken och utforska mer av webben på egen hand.

Att använda texter och bilder är kostnadsfritt, se villkoren i vår mediabank.

I samarbete med Visit Sweden

Nationell kampanj – Svemester

Utöver våra egna satsningar mot den svenska målgruppen deltar vi i Visit Swedens uppdrag att marknadsföra Sverige för svenskarna, bland annat genom Upplevelseguiden – ett digitalt verktyg med resmål, äventyr och tips om Sverige som semesterland.

Upplevelseguiden är en digital semestergenerator med över 600 restips för svenska besökare som vill resa i Sverige. Den har tagits fram i samverkan med regionala turistorganisationer, destinationer och besöksnäringsföretag. Vi har tillsammans med Visit Roslagen valt ut 25 upplevelser i vår region inom områdena bo, äta och göra.

Under 2022 har Visit Sweden vidareutvecklat guiden som lanserades förra året och bett destinationer att fylla på med tips och öka synligheten för upplevelser från Uppsala med omnejd. Kravet är att verksamheterna kan uppfylla kriterierna och önskemålen i briefen, läs dem här.

Vill du vara med? Vänligen kontakta niklas.wahlqvist@uppsala.se för möjlighet att medverka.

Internationella kampanjer

Under juni-august 2022 deltar Uppsala tillsammans med ett antal andra svenska destinationer i en kampanj via Visit Sweden på den globala rese- och omdömesplattformen Tripadvisor. Kampanjen pågår i ca tre månader, med målet att nå ut till resenärer i en dröm- och inspirationsfas för att få dem att fördjupa sitt intresse kring Sverige och Uppsala, se vad vi har att erbjuda och väcka lusten att boka ett besök hit, när tillfälle och möjlighet till resa kommer. Kampanjen har fokus på tre temaområden; natur, design och måltid och lanseras på Tripadvisor på närmarknaderna Norge, Danmark samt Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

Under 2022 har Destination Uppsala valt att utöka sitt deltagande i kampanjen, med en egen branded guide som fokuserar på sommarstaden Uppsala, med en dedikerad satsning mot grannmarknaden Finland. Kampanjen är aktiv under juni-augusti 2022.

Här kan du lyssna på TripAdvisor som besökte Visit Sweden i Stockholm för att berätta om hur företag kan öka sin synlighet på deras plattform och vikten av att bli bokningsbar.

Mediabank

I vår mediabank kan du ladda ned bilder och filmmaterial som du som aktör/företagare kan använda för att marknadsföra Uppsala. Materialet får användas kostnadsfritt om det sker i enlighet med användarvillkoren. Destination Uppsalas mediabank.

Platsvarumärket Uppsala har också en mediabank, som riktar sig till dig som är verksam i Uppsala och vill marknadsföra platsen Uppsala. Där hittar du texter, bilder och presentationsmaterial som ger en enhetlig bild av Uppsala.