För dig inom besöksnäring

Utbildningar, verktyg & bra att veta

Här hittar du information om vilka utbildningsinsatser vi erbjuder för dig inom besöksnäringen. Vi tipsar också om andra nyttiga webbinarium, kunskapsbanker och verktyg som du kan använda dig av i marknadsföringen av din verksamhet och Uppsala.

Bild på Uppsala Universitetsaulas entrébyggnad

Destination Uppsalas utbildningar

Uppsala Express

Expressturerna är till för dig som är frontpersonal och möter Uppsalas besökare, till exempel du som jobbar på hotell, i butik eller på museum. Under Uppsala Express besöker vi populära besöksmål i staden för att ge dig en djupare kunskap om dem. Är du personalansvarig eller chef, se gärna till att din personal får våra inbjudningar och prioritera gärna att man får ta del av våra utbildningstillfällen som en del av ert värdskapsarbete.


Hotell- och anläggningsvisningar i Uppsala

Uppsala Convention Bureau bjuder några gånger per år in till visningstillfällen på några av de hotell och anläggningar vi har i Uppsala. Information om kommande datum publiceras här.

visit-sweden-logo-link

Visit Sweden

Visit Sweden är svenska statens nationella turismorganisation som arbetar för att marknadsföra turistlandet Sverige. De är en statlig, nationell resurs för svenskt näringsliv, där du kan hämta massor av bra information och material.

Webbinarium och nyhetsbrev

Visit Sweden arrangerar regelbundet digitala föreläsningar inom aktuella ämnen i besöksnäringen. Ta del av tidigare webbinarier här. I deras nyhetsbrev får du information om kommande webbinarium – men även de senaste kunskaperna, trenderna och omvärldsspaningarna direkt i din inbox

Kunskapsbanken

Visit Sweden har samlat mängder av nyttiga insikter och kunskap kring resenärer och deras beteenden. I deras kunskapsbank finns filmer, publikationer och presentationer med syftet att inspirera dig och ge dig nya insikter till spetsig marknadsföring, och hur du kan utveckla din produkt mot både svenska och internationella besökare.

En man serverar mat från foodtruck

Tillstånd

Vi vill att det ska vara lätt för dig som arbetar inom besöksnäringen att hitta relevant information. Här hittar du information om olika tillstånd som kan vara användbara för din verksamhet.

  • Vilka tillstånd krävs för att arrangera ett evenemang? Läs mer
  • Behöver du ansöka om serveringstillstånd? Läs mer
  • Vilka tillstånd krävs för att öppna en uteservering? Läs mer
  • Behöver du ansöka om bygglov? Läs mer
  • Vilka regler gäller för food trucks? Läs mer
  • Behöver du hjälp med att starta företag? Läs mer
  • Vilka regler och villkor gäller för torghandel? Läs mer
STANDUP-COMEDY-REGINATEATERN-FYRIS-COMEDY_DESTINATION-UPPSALA

Ekonomiskt stöd och finansiering

Här är några länkar som kan vara aktuella för dig som anordnar kulturevenemang eller initiativ inom besöksnäringen i Uppsala och söker ekonomiskt stöd:

En kvinna håller i en resväska och en mobil med kartfunktionen uppe

Marknadsföring & kommunikation

Se till att de som besöker Uppsala vet om att din verksamhet finns och enkelt kan hitta informationen de behöver. På så sätt skapar vi tillsammans en mer attraktiv stad att besöka. Här är några tips!

Annonsera och lista din verksamhet

  • Google Ads – kom igång med annonser på Google, världens största sökmotor.
  • Meta Ads – Annonsera på de sociala kanalerna Instagram och Facebook. Här finns guider för att komma igång och optimera.
  • Tripadvisor – lista din verksamhet hos en av världens största webbplatser för resenärer.
  • TikTok – skapa annonser på TikTok

Webbsidor, SEO och SEM

  • Bygg en webbsida enkelt med verktyg som Wix och Webbsida24 eller WordPress
  • Google Skillshop har digitala kurser för  Googles verktyg, exempelvis hur du optimerar din webbsida för att bli hittad av sökmotorer (SEO), annonserar på Google (SEM), använder Google Business för att lista ditt företag, samt analyserar din webbtrafik med Google Analytics.

Språk och översättning

Att översätta din webbsida och annat marknadsföringsmaterial till engelska är en förutsättning för att kunna nå internationella besökare och därmed fler kunder. AI-verktyg som till exempel ChatGPT eller Google Gemini kan användas både för att översätta text och anpassa de för olika kanaler och sammanhang.  Google Translate kan vara ett bra verktyg för att skapa enklare översättningar.

res-background-image_destination-uppsala

Material & Stöd

Ladda ner marknadsföringsmaterial

Bilder, filmer med mera som du kan använda för att marknadsföra Uppsala.