Skip to main content

Uppsala Convention Bureau

Kontakta lokalmedia

Vill ni att media ska uppmärksamma ert arrangemang? Via länkarna nedan hittar ni de redaktioner som finns i Uppsala. Nedan hittar ni även tips på vad ert pressmeddelande bör innehålla.

Tips på upplägg för ett bra pressmeddelande

  1. Börja med ort, dag, månad och år
  2. Skriv en slagkraftig rubrik – här lyfter ni fram det viktigaste om nyheten. Helst max en rad, förslagsvis inte längre än 40 tecken, inklusive blanksteg.
  3. Ingress – börja med en inledande text som sammanfattar nyheten kort.
  4. Skriv sedan ett kort intro om vad arrangemanget handlar om och varför ni valt Uppsala, gärna med ett citat.
  5. Brödtext. Fyll ut med övrig viktig information. Förslagsvis inte längre än 1 200 tecken, inklusive blanksteg

Citat
Här kan ni lägga in ett första uttalande/citat från er verksamhet som bekräftar ovanstående påstående.

  • Ett eller ett par faktastycken som kompletterar den inledande texten.
  • Antal deltagare och eventuell publik
  • Antal dagar
  • Plats
  • Har eventet ägt rum förut?

Kort uttalande från dig som arrangör.
Till exempel:

  • Vad betyder värdskapet för din verksamhet?
  • Vad är din förhoppning att få ut av mötet/evenemanget, för den egna verksamheten i förlängningen?
  • Vad vill du att deltagarna tar med sig från arrangemanget i Uppsala?