Tips på upplägg för ett bra pressmeddelande
- Börja med ort, dag, månad och år
- Skriv en slagkraftig rubrik – här lyfter ni fram det viktigaste om nyheten. Helst max en rad, förslagsvis inte längre än 40 tecken, inklusive blanksteg.
- Ingress – börja med en inledande text som sammanfattar nyheten kort.
- Skriv sedan ett kort intro om vad arrangemanget handlar om och varför ni valt Uppsala, gärna med ett citat.
- Brödtext. Fyll ut med övrig viktig information. Förslagsvis inte längre än 1 200 tecken, inklusive blanksteg
Citat
Här kan ni lägga in ett första uttalande/citat från er verksamhet som bekräftar ovanstående påstående.
- Ett eller ett par faktastycken som kompletterar den inledande texten.
- Antal deltagare och eventuell publik
- Antal dagar
- Plats
- Har eventet ägt rum förut?
Kort uttalande från dig som arrangör.
Till exempel:
- Vad betyder värdskapet för din verksamhet?
- Vad är din förhoppning att få ut av mötet/evenemanget, för den egna verksamheten i förlängningen?
- Vad vill du att deltagarna tar med sig från arrangemanget i Uppsala?