Uppsala Convention Bureau

Lyckas med din sponsring

Sponsring handlar om att skapa affärsnytta för tre parter – för dig som arrangör, företaget som sponsrar och framförallt din målgrupp.

Att sälja sponsring innebär att du som arrangör säljer rätten att associeras med ditt möte eller evenemang och en målgrupp som konsumerar det du gör. Sponsring är ett lätt sätt för företag att nå målgrupper när de är som mest passionerade och uppmärksamma.

Så här gör du för att lyckas med sponsring

  1. Du måste göra din hemläxa innan du kan sälja sponsring effektivt. Du måste ha koll på din målgrupp, läs vårt avsnitt om mätning och analys av ditt möte eller evenemang. Du bör också ha en affärsplan som du lätt kan kommunicera, se vårt avsnitt om Planeringsverktyg.
  2. Att sälja sponsring tar tid – det handlar mycket om relationer. Du bör starta din införsäljning minst ett år i förväg för ett gott resultat. Inkludera därför det i skapandet av din affärs- och projektplan.
  3. De vanligaste drivkrafterna bakom företag som sponsrar kan generellt sammanfattas enligt följande:
    • skapa kännedom och preferens för företaget
    • sälja en vara eller tjänst
    • göra något för sin personal eller kunder

Ta reda på och lyssna noga på de utmaningar som företagen har. Diskutera målsättningar med ett sponsorskap. Hjälp företagen att vara kreativa. Det är du som känner din målgrupp, vad de gillar och vad de inte gillar. Kom fram till en målsättning som ni kan bidra till att uppnå.

  1. Hjälp företagen att aktivera sitt sponsorskap. En associationsrätt är endast en inträdesbiljett till målgruppen, det är sedan upp till företagen att göra det bästa av sin inträdesbiljett. Du som arrangör kan och bör hjälpa företagen att aktivera sitt sponsorskap på ett sätt som tillför något till målgruppen. Det gynnar dig med.
  2. Ta rätt betalt. Hur många kontakter med målgruppen kan du erbjuda? Vad är detta värt för ett företag? Vilken skillnad kan du göra för hur målgruppen känner för ett visst varumärke? Värdesätt det du har och våga ta betalt – har du data på effekterna, då är det mycket enklare att ta rätt betalt.
  3. Mät, mät, mät! Om du vill behålla och skapa nya samarbeten är det mest effektiva sättet genom att veta mest om ditt evenemang, din målgrupp och effekten av de samarbeten du erbjuder. Lägg därför mycket tid och energi på att rapportera tillbaka vad effekterna av samarbetet med sponsorerna blev och lämna förslag på hur det kan bli bättre – var proaktiv! Denna punkt lyckas få arrangörer att genomföra, men efterfrågas i mycket hög utsträckning av företagen som köper sponsring (de måste kunna motivera sina investeringar).

Fler bra tips:

Vilka varor och tjänster behöver du för att genomföra ditt möte eller evenemang? Håll koll på dina kostnader, dessa är i mångt och mycket sponsringsbara då det generellt är enklare att ta beslut för företag att sponsra med sina varor och tjänster snarare att tillföra pengar till ett projekt. Därför kan kostnadsreducering vara ett effektivt sätt att komma igång med sponsring.

Hur kan du förlänga ditt evenemang eller möte? Hur kommunicerar du med din målgrupp före och efter? Detta ska också inkluderas i ditt sponsringserbjudande.